SCOTT Speedster Gravel 20 [test]

Jeg har igennem et stykke tid leget med tanken om at jeg skulle til at pendle til og fra arbejde. Det er en tur på 37 km med mulighed for asfalt og små afstikkere ud på grus og skovveje. Så jeg min søgen efter en ny cykel til at pendle på førte mig til cykler af cyclocross / gravel bike kategorien. Jeg havde brug for en cykel der var hurtig som en racer og kan holde til al slags vejr og al slags underlag.

Min søgen på nettet førte mig til Scott Speedster Gravel 20, som er en alsidig crosscykel der henvender sig til motionisten eller pendleren, der vil være i stand til at køre under alle forhold. Cyklen er udstyret med Shimano Tiagra gear som på papiret ikke er den nyeste eller bedste geargruppe, men i praksis er ganske udemærket. Der er 2×10 gear på cyklen, hvilket man lige skal vende sig til når man er vant til at køre 1×11 på mountainbiken.

Stellet er udformet i aluminium, men forgaflen er lavet af carbon – vægten for cyklen er nede på 10 kg, hvilket er ganske lidt for en mountainbike og en del hvis det var en racer. Stellet er også kraftigere bygget end på en racercykel så det kan holde til lidt mere ujævn terræn.

En anden ting der også er anderledes er bremseren. De fleste mountainbikes er udstyret med hydrauliske bremser, hvor i mod mange crosscykler er udstyret med mekaniske bremser – der er dog tale om skivebremser så de hurtigt og sikkert kan få dig ned i fart selvom vejret driller eller stierne er glatte.

Cyklen er monteret med Syncros Race 24 Disc hjul og Schwalbe G-One Allround dæk. Dækkene virker fornuftige her i sommermånederne, men til efteråret når der begynder at falde regn tror jeg at jeg vil finde nogle dæk med lidt mere mønster på så de står bedre fast.

For at gøre cyklen lidt klar til pendlerlivet har jeg sat en foldelås på som sidder i den ene drikkedunksholder og den anden drikkedunksholder er udstyret med Topeak Ninja TC-Road Flaskeholder Med Miniværktøj som jeg tidligere har anmeld her på siden.

Billederne herover er fra Scott.

Det at cyklen er så alsidig gør også at du kan bruge den til flere formål. Smid et par gode dæk på og du har en crosscykel du kan race på, et par mudguards og du har en fed pendler cykel eller udstyr den med tasker og du har en cykel du kan køre på campingtur med – sidstnævnte kan du se et eksempel på herunder fra Epic-cycles.

Jeg har nu kørt på cyklen i 14 dage og har haft mulighed for at teste den både på asfalt og grus underlag. Jeg er meget imponeret over hvor hurtig cyklen er på asfalt, min første pendler tur tog jeg på min hardtail mountainbike og der tog det 1 time og 45 minutter at klare turen, nu tager den samme tur kun 1 time og 25 minutter. Det er klart at den første gang altid tager længere tid end når ruten er kendt, men alligevel føles det som om turen går meget hurtigere. På grus opfører cyklen sig mere eller mindre som en hardtail mountainbike, dækkene er dog smallere og har dermed også en tendens til at synke mere ned i det løse grus end de bredere dæk på en mountainbike ville gøre det. Uanset om det er det ene eller andet underlag har man hele tiden følelsen af kontrol, den kører sikkert og hurtigt.

Om jeg kan anbefale Scott Speedster Gravel 20 JA, det kan jeg helt sikkert ! Det er en ganske fornuftig cykel til prisen. De fleste steder finder du den til omkring 10.000 kr, hvilket bestemt er rimeligt i forhold til hvad du får for pengene. Jeg kunne naturligvis godt drømme om lidt bedre gear og hydrauliske bremser, men økonomiske ville det koste 3-4000 kr mere, hvilket jeg ikke kan retfærdiggøre at bruge på en pendler cykel.

Udstyr

Stel: Speedster Gravel Disc D.Butted 6061 Alloy
Forgaffel: Speedster Carbon Disc
Dæk: Schwalbe G-One Allround 700x35C
Hjul: Syncros Race 24 Disc
Antal gear: 20 (Shimano Tiagra RD-4700-GS)
Bremser: Shimano BR-RS305 Black Mech
Skiftegreb: Shimano Tiagra ST-4700 Dual control 20 Speed
Cassette: Shimano CS-HG500 10 Speed 11-32 T
Kranksæt: Shimano FC-4700 Black Hyperdrive 50×34 T
Forskifter: Shimano Tiagra FD-4700
Bagskifter: Shimano Tiagra RD-4700-GS 20 Speed
Vægt: 10,25 kg